قهوه ده ها طعم و رایحه متفاوت دارد و برای بیرون کشیدن و حس آنها به درستی، نه تنها به حس چشایی بلکه به حس بویایی خوبی نیز نیاز داریم. بدون بویایی، چشیدن هر طعمی از قهوه تقریبا غیرممکن است. هرازگاهی ممکن است حواس ما بهم ریخته باشند، و به همین دلیل در این پست چند روش و نکاتی برای بهبودی بخشیدن به حس بویایی را به اشتراک می‌گذاریم.

اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که به گرده‌ها حساسیت دارید و در فصل بهار به سختی نفس می‌کشید، ممکن است نیاز به درمان دارویی آن پیدا کرده باشید. بسیاری از این داروها اثرات جانبی دارند و یکی از این آثار، کاهش قدرت بویایی است. این کاهش به خودی خود آزار دهنده است اما حداقل از ناتوانی در نفس کشیدن بهتر است! با نکات ارائه شده در این پست به شما کمک می‌کنیم که حس بویایی خود را به سرعت به حالت عادی برگردانید.

حواس پنج‌گانه ما لامسه، بویایی، شنوایی، بینایی و چشایی هستند. تمام حواس ما به طور نزدیکی به هم مرتبط هستند. این حواس در پیش بردن زندگی بطور امن به ما کمک می‌کنند و در عین حال به زندگی ما نیز معنای بیشتری می‌بخشند. تحقیقات نشان داده اند که ناکارا بودن یک یا چند حس از حواس پنح‌گانه ‌می‌تواند باعث افزایش سطح اضطراب و حتی افسردگی شود، زیرا این حواس پیش‌برنده بیشتر چیزهایی که ما تجربه می‌کنیم، مانند اشتها، آسودگی و صمیمیت هستند. برای افراد متخصص در قهوه و موارد مربوط به آن نیز حواس ابزارهای مهمی برای موفقیت هستند.

به ناکارایی شدید حس بویایی آنوسمی گفته می‌شود و معمولا، به طور تصادفی و یا در نتیجه بیماری هایی مانند پارکینسون رخ می‌دهد. نوع شایع تر آن، هیپوسمیا نام داشته و معمولا به علت واکنش های آلرژیک و یا عفونت رخ می‌دهد. افرادی که دچار هیپوسمیا باشند قدرت بویایی و تشخیص رایحه کمتری دارند. خوشبختانه، هیپوسمیا دائم نیست و با انجام تمرینات ساده، بهبودی آن سرعت می‌گیرد. متخصصین شروع این تمرینات را تا یک سال از شروع هیپوسمیا پیشنهاد می‌کنند.

یک پیشنهاد خواندنی: تاثیر قهوه بر افسردگی چیست؟

هر دو حفره بینی اپیتلیوم بویایی مخصوص به خود را دارند و اینجاست که سلولهای گیرنده بویایی قرار دارند. این سلول‌ها رایحه ها را هنگام تنفس تشخیص داده و بویایی را برای ما ممکن می‌کنند. می‌توانید حس بویایی خود را با بستن یک حفره و تنفس از دیگری و سعی در حس رایحه قهوه آزمایش کنید. از آنجایی که هر حفره، سیستم بویایی مخصوص به خودش را دارد، ممکن است تفاوت‌هایی در دو طرف حس کنید.

در یک تحقیق، افراد شرکت کننده تمرینات مخصوص به رفع هیپوسمیا را به مدت ۶ ماه انجام دادند. در ۳ ماه اول، تمرینات با ۴ رایحه متفاوت انجام می‌شدند: بوی گل رز، اوکالیپتوس، لیمو و میخک.

  • هر رایحه را برای ۱۰ ثانیه بو کنید.
  • ۱۰ ثانیه پیش از بو کردن رایحه بعدی صبر کنید.
  • بعد از بو کردن هر ۴ رایحه، یک بار دیگر مراحل را تکرار کنید.
  • تمرینات را روزی دو بار، یک بار صبح قبل از صبحانه و یک بار شب قبل از خواب انجام دهید.

پس از گذشت ۳ ماه، دسته اول رایحه ها با ۴ رایحه جدید جایگزین می‌شوند. این رایحه ها می‌توانند بر اساس سلیقه شخص انتخاب شوند، اما گزینه های خوب، میوه های معطر مانند نارنگی، گیاهان علفی مانند آویشن، رزماری و یا مریم‌گلی هستند. علاوه بر اینها، چای‌ها مانند چای جاسمین، چای سبز یا چای ترنج نیز به خوبی کار می‌کنند. سپس تمرینات مشابه ۳ ماه اول از سر گرفته می‌شوند.

به یاد داشته باشید که عادت‌های زندگی روی حواس تاثیر می‌گذارند. از سیگار کشیدن پرهیز کنید و به بهداشت دهان توجه ویژه ای داشته باشید تا حس بویایی خود را زودتر بهبود ببخشید. اعصاب بویایی هر ۴ تا ۸ هفته جایگزین می‌شوند و در نتیجه بهبود ممکن می‌شود. و اگر به دنبال عالی ساختن حس بویایی خود هستید، بهترین راهکار بو کردن است. با رایحه های آشنا شروع کنید و به مرور به دنبال رایحه های جدید بروید. توجه ویژه به بوها نیز به بهتر کردن حس بویایی کمک می‌کند، اکثر حس بویایی ما به طور غیر عمدی و از رایحه‌ های دور و بر ماست، و در نتیجه توجه و تفکر ویژه راجع به رایحه ها باعث بیشتر شدن قدرت بویایی می‌شود.