یک ضرب المثل فنلاندی وجود دارد: «پاکیزگی نیمی از غذا است». تمیز کردن دستگاه اسپرسو ممکن است خسته کننده ترین قسمت باریستا بودن باشد اما واقعا مهم است! اگر دستگاه اسپرسو خود را به طور صحیح و روزانه تمیز نکنید، قادر به گرفتن اسپرسو با طعم عالی نخواهید بود. در این نوشته، نحوه تمیز کردن دستگاه اسپرسو را بررسی می‌کنیم. این کارها را باید هر بار پس از بسته شدن کافه انجام دهید. اگر در یک کافه با حجم کار بالا کار می‌کنید، انجام این کار حتی در حین شیفت ها نیز ممکن است الزامی باشد.

تمیز کردن گروپ هد

هنگام تهیه اسپرسو، مقدار زیادی روغن قهوه و ذرات تفاله قهوه در گروپ هد شما گیر می‌کند. تقریبا هیچ راهی برای جلوگیری از این امر وجود ندارد. به همین دلیل شستن روزانه گروپ هد بسیار مهم است.

دستورالعمل:

  1. پرتافیلتر را از گروپ هد جدا کنید.
  2. گروپ هد را با برس تمیز کننده مخصوص تمیز کنید تا از ذرات تفاله قهوه گیر کرده در آن خلاص شوید.
  3. سبد دم پرتافیلتر را با سبد بدون سوراخ مخصوص تمیزکاری تعویض کنید.
  4. یک قاشق چایخوری پودر تمیزکننده دستاگه اسپرسو (مانند Pully) را در سبد بریزید.
  5. پرتافیلتر را به گروپ هد متصل کنید.
  6. مخزن آب را مانند هنگام تهیه اسپرسو روشن کرده و آن را به مدت 10 ثانیه روشن نگه دارید.
  7. 3 ثانیه صبر کنید و مخزن آب را دوباره روشن کنید.
  8. این کار را 4 بار دیگر انجام دهید (4 تا 10 ثانیه با فاصله های 3 ثانیه ای)
  9. پرتافیلتر را از گروپ هد جدا کرده و پودر تمیز کننده را با آب بشورید و دور بریزید.
  10. یک بار دیگر گروپ هد را با برس مخصوص تمیز کنید تا مطمئن شوید که هیچ ذره قهوه‌ای باقی نمانده باشد.
  11. پرتافیلتر شسته شده را دوباره به گروپ هد متصل کنید.
  12. روش 4 تا 10 ثانیه را تکرار کنید.
  13. پرتافیلتر را از گروپ هد جدا کرده و مقداری آب از گروپ هد بریزید.
  14. تمیز کردن دستگاه تمام شد.

اولین چرخه 4 تا 10 ثانیه برای از بین بردن چربی‌های قهوه ای که در طول روز در گروپ هد گیر کرده اند انجام می‌شود. چرخه دوم تمام پودر تمیز کننده‌ای را که ممکن است در گروپ هد باقی مانده باشد را شستشو می‌دهد.

یک پیشنهاد خواندنی: آشنایی با اجزای اصلی دستگاه اسپرسو خانگی

تمیز کردن پرتا فیلتر

پس از اینکه دستگاه اسپرسو خود را شستید، خوب است که پرتافیلترها را نیز تمیز کنید، زیرا در آن‌ها نیز پس از یک روز شلوغ مقدار زیادی روغن قهوه گیر می‌کند.

  1. پرتافیلترها و سبدهایشان را درون یک کاسه فلزی یا سینک ظرفشویی قرار دهید.
  2. یک قاشق غذاخوری از پودر تمیز کننده دستگاه اسپرسو را درون کاسه یا سینک بریزید.
  3. کاسه یا سینک ظرفشویی را به طوری با آب گرم پر کنید تا تمام قسمت‌های فلزی پرتافلیترها زیر آب قرار بگیرند. دستگیره‌های پلاستیکی آن‌ها را در آب غرق نکنید زیرا ممکن است به مرور زمان خورده شوند.
  4. حدود 10 تا 15 دقیقه آن‌ها را در آب نگه دارید.
  5. پرتافیلترها و سبدها را از آب خارج کرده و با یک برس و آب داغ بشویید.
  6. سبدها را داخل پرتافیلترها قرار دهید. حال می‌توانید پرتافیلترها را دوباره به گروپ هدها متصل کنید.

تمیز کردن نازل بخار

لازم است پس از بخار دادن شیر، نازل بخار را پاک کنید تا شیر آن را نسوزاند. شیر سوخته روی نازل بخار را می‌توان با قرار دادن یک پارچه بسیار مرطوب روی آن به مدت 10 دقیقه تمیز کرد. پس از این مرحله تنها نیاز به پاک کردن آن با پارچه است. هرگز از فلز برای خراشیدن نازل استفاده نکنید. زیرا باعث خراب شدن رویه آن می‌شود و شیر حتی بیش از پیش روی آن خواهد سوخت.

تمیز کردن صفحه گروپ هد

وظیفه صفحه‌های گروپ هد اضافه کردن آب به طور یکنواخت به قهوه است. این صفحات خیلی سریع کثیف می‌شوند زیرا در تمام طول روز با قهوه تماس دارند. برای شستن آن‌ها پیج مربوطه را باز کنید. با انجام این کار، با 3 قسمت مواجه خواهید شد. صفحه، قاب فلزی و پیچ. این 3 قطعه را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب داغ قرار دهید، پودر تمیز کننده دستگاه را اضافه کنید و در نهایت برس بکشید. اگر این کار را هر روز انجام دهید، آن‌ها به راحتی تمیز می‌شوند اما اگر مرتبا این کار را نکنید، تمیز کردن آن‌ها به مرور سخت‌تر و سخت‌تر خواهد شد.

تمیز کردن اجزای مختلف دستگاه اسپرسو

تمیز کردن آسیاب قهوه

پلیسه‌های آسیاب دائما در تماس با دانه‌های قهوه هستند و باید به طور روزانه شستشو داده شوند. این کار آسان است زیرا می‌توانید از دانه‌های پاک کننده مخصوص پلیسه آسیاب استفاده کنید (مانند Grindz). برای استفاده از این دانه‌ها، آن‌ها را مانند دانه قهوه خرد کنید. با انجام این کار، آن‌ها روغن‌های قهوه که داخل پلیسه‌ها گیر کرده‌اند، را جدا می‌کنند. این کار تنها 30 ثانیه طول می‌کشد و آسیاب شما را در شکل بسیار بهتری حفظ می‌کند.

تمیزکاری هفتگی تجهیزات دستگاه قهوه‌ساز

دهانه پرتافیلتر

چند ماه پیش، این اتفاق تعجب آور برای من افتاد. من همیشه فکر می‌کردم که غرق کردن پرتافیلترها در آب و پودر به طور روزانه، باعث پاک شدن دهانه‌ها نیز می‌شود. اما اشتباه می‌کردم. در دهانه‌های پورتافیلتر مقدار زیادی روغن قهوه گیر می‌کند و اگر آن‌ها را هر چند وقت یک بار باز نکنید، می‌تواند انباشته شود. برای شستن آن‌ها، آن‌ها را باز کرده و به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب داغ و پودر تمیز‌کننده دستگاه اسپرسو غرق کنید. سپس آن‌ها را برس بکشید و دوباره آن‌ها را به جای خود پیچ کنید.

باز کردن آسیاب

حتی اگر روزانه آسیاب خود را با دانه‌های تمیز کننده تمیز کنید، باز هم هر چند وقت یک بار باید آسیاب را باز کنید. در آسیاب‌ها مقدار زیادی تفاله قهوه گیر می‌کند و اگر آن‌ها را باز نکرده و تمیز نکنید، چرخ آسیاب می‌تواند به راحتی گیر کند. برای این کار از برس و چوب مخصوص جدا کردن قهوه گیر کرده استفاده کنید.

فرآیندهای تمیز کردن را به طور روزانه تکرار کنید تا بتوانید کیفیت بالای اسپرسوی خود را حفظ کنید. به یاد داشته باشید که با استفاده از دستگاه‌های کثیف قادر به تهیه اسپرسو با مزه عالی نیستید!