تفاوت قهوه موکا و ماکیاتو

دسته بندی ها : دانشنامه

تنوع نوشیدنی‌های بر پایه قهوه آن‌قدر زیاد شده است که موقع سفارش دادن نوشیدنی در کافه باید در مورد محتویات و تفاوت‌های نوشیدنی‌های منو اطلاعات کافی داشته باشیم. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک نوشیدنی را سفارش می‌دهید و کاملا مطمئن نیستید که چه چیزی را می‌نوشید. البته امیدواریم جزء آن دسته افرادی نباشید که به خاطر مطمئن نبودن نسبت به بقیه گزینه‌های منو، به همان لاته کلاسیک همیشگی‌تان چسبیده‌اید. دنیای قهوه پر از تنوع است، از این تنوع لذت ببرید! امروز نوبت آن است که تفاوت موکا و ماکیاتو را با هم بررسی کنیم تا دفعه بعد با جرات و اطمینان بیشتری نوشیدنی خود را سفارش دهید.

ماکیاتو چیست؟

ماکیاتو هم یک نوشیدنی بر پایه قهوه اسپرسو است که با اضافه کردن مقدار کمی ‌فوم شیر به یک شات اسپرسو درست می‌شود. تفاوت ماکیاتو سنتی و ماکیاتو لاته در نسبت مواد تشکیل‌دهنده آن است. مثلا در ماکیاتو لاته مقدار کمی ‌اسپرسو را با شیر کف‌داده درست می‌کنیم، در نتیجه بافت خامه‌ای‌تر و طعم شیرین‌تری (نسبت به ماکیاتو سنتی) پیدا می‌کند. در مقابل، برای ماکیاتو سنتی از یک شات اسپرسو و مقدار کمی ‌شیر تهیه می‌شود. طعم غنی و قوی ماکیاتو، مهم‌ترین دلیل محبوبیت این نوشیدنی است.

موکا چیست؟

موکا یا موکاچینو از یک یا دو شات اسپرسو، شکلات و شیر کف‌داده درست می‌شود. معمولا موکا با تاپینگ خامه فرم گرفته و خرده شکلات یا پودر کاکائو تزئین می‌شود و بافت خامه‌ای همراه با طعم شیرین و قوی شکلات است. اگر در مورد مشخصات نوشیدنی موکا کنجکاو هستید، چرا مقاله “طرز تهیه قهوه موکاهای متنوع” را نمی‌خوانید؟! البته این همه ماجرا نیست. در ادامه، به صورت مفصل در مورد تفاوت‌های طعم، اندازه سرو، میزان کافئین، بافت و… این دو نوشیدنی صحبت می‌کنیم.

مهمترین تفاوت‌های موکا و ماکیاتو

به دلیل همین ترکیبات متفاوت، این دو نوشیدنی در جنبه‌های دیگری از جمله طعم، کافئین و… با هم تفاوت دارند. در ادامه، بقیه موارد تفاوت این دو نوشیدنی را بررسی می‌کنیم:

تاریخچه پیدایش این دو نوشیدنی

اول از همه اجازه بدهید توضیح بدهیم که هر کدام از این نوشیدنی‌ها از کجا آمده‌اند؟

ماکیاتو در قرن هجدهم میلادی در ایتالیا، با هدف کم کردن تلخی قهوه درست شد. تعدادی از باریستاها برای کم کردن تلخی قهوه و جلب توجه مشتریانی که طعم تلخ آن را نمی‌پسندیدند، کمی‌ شیر بخار‌داده شده به آن اضافه کردند. در مقابل، موکا در قرن هفدهم و در شهر ایتالیا متولد شد. هر دو نوشیدنی موکا و موکیاتو ایتالیایی هستند.

به نظر می‌رسد که موکا، برادر بزرگ‌تر ماکیاتو، زاده یک کشور، یعنی ایتالیا است و هدف از خلق هر دو ترکیب، کم کردن تلخی طعم قهوه برای مشتریانی که به دنبال طعم‌های شیرین هستند.

تفاوت در تنوع تهیه موکا و ماکیاتو

موکا انواع زیادی دارد که از ایجاد تغییر در مواد تشکیل دهنده و نسبت ترکیبی آن‌ها به‌دست آمده است. مثلا آیس موکا، وایت موکا، دارک چاکلت موکا و غیره.

برخلاف موکا، که انواع متنوعی دارد، نوشیدنی ماکیاتو فقط در دو نوعِ ماکیاتو سنتی و ماکیاتو لاته دسته‌بندی می‌شود.

تفاوت در مواد تشکیل‌دهنده

همان‌طور که در مقاله قهوه موکا و طرز تهیه آن اشاره کرده‌ایم، برای درست کردن موکا، باید یک شات اسپرسو درست کنید. سپس سیروپ شکلات را به اسپرسو اضافه کنید و بعد فوم شیر را روی آن اضافه کنید. برای انتخاب تاپینگ موکا، خامه فرم‌گرفته همراه با سس شکلات، خرده‌های شکلات یا حتی پودر کاکائو می‌توانید استفاده کنید.

در مقابل، ماکیاتو نوشیدنی ساده‌تری است که از ترکیب یک شات اسپرسو در لایه زیرین و فوم شیر در لایه بالایی آن درست شده است.

هر دو این نوشیدنی‌ها با هدف کم کردن تلخی طعم قهوه به‌وجود آمدند. اما در ترکیبات نوشیدنی موکا علاوه بر شیر بخار‌داده شده، شکلات هم وجود دارد. وجود شکلات در موکا تا حد بیشتری تلخی طعم اسپرسو را می‌گیرد. البته تعداد شات اسپرسو به سلیقه افراد بین یک تا دو شات متغیر است و میزان آن به این بستگی دارد که فرد تا چه حد علاقه‌مند است که طعم قوی قهوه را در نوشیدنی‌اش حس کند.

فرق موکا و ماکیاتو چیست

متوجه مهم‌ترین تفاوت موکا و ماکیاتو شدید؟

در ترکیبات موکا، یک لایه شکلات وجود دارد که در محتویات ماکیاتو نیست.

تفاوت در نحوه آماده‌سازی شیر

موکا و ماکیاتو در نحوه آماده‌سازی هم تفاوت‌هایی دارند.

هنگام آماده‌سازی موکا، فوم شیر را بر روی حرارت متوسط بخار‌دهی کرده و به مخلوط اسپرسو و شکلات اضافه می‌کنیم تا یک بافت خامه‌ای‌تر و روان‌تری به نوشیدنی ببخشد.

در حالی که ماکیاتو، با استفاده از یک قاشق فقط مقدار کمی ‌فوم شیر بر روی اسپرسو قرار می‌گیرد، یا فوم را بر روی آن می‌ریزیم تا تضاد زیبایی از رنگ روشن فوم و رنگ تیره اسپرسو را نشان دهد.

در نهایت، لایه‌های ترکیبات نوشیدنی ماکیاتو واضح‌تر است ولی موکا با تاپینگ خامه‌ای و مقداری پودر کاکائو نمایش داده می‌شود.

یک پیشنهاد خواندنی: برای تهیه فوم شیر از دو طریق میتوانید اقدام کنید:

تفاوت در مشخصات طعمی

همان‌طور که احتمالا از ترکیبات موکا و قهوه متوجه شده‌اید؛ موکا طعم شیرین‌تر، خامه‌ای‌تر و شکلاتی‌تری نسبت به ماکیاتو دارد. در مقابل، ماکیاتو طعم قوی و پررنگ‌تری از شات اسپرسو را یادآوری می‌کند. درست است که هر دو آن‌ها با هدف کاهش تلخی طعم قهوه معرفی شده‌اند، اما ترکیب شکلات و شیر در موکا باعث می‌شود که تلخی بیشتری از قهوه گرفته شود.

تفاوت در نسبت شیر و بافت

شیر در هر دو نوشیدنی جزء ترکیبات اصلی است، اما نسبت شیر و بافت آن با هم متفاوت است. مثلا در ماکیاتو کلاسیک مقدار کمی ‌شیر همراه با کمی‌ فوم شیر استفاده می‌شود، اما برای ماکیاتو لاته از مقدار بیشتری شیر و میکروفوم (نسبت به نوع کلاسیک آن) استفاده می‌شود. در مقابل، موکا برای متعادل کردن بافت نوشیدنی و افزایش طعم شکلات و اسپرسو اضافه می‌شود.

به صورت کلی، ماکیاتو معمولاً شیر کمتر و کف بیشتری دارد، در حالی که موکا شیر بخار‌پز بیشتری دارد.

تفاوت در میزان شیرینی

در واقع، ماکیاتو نوشیدنی شیرینی نیست، چون فقط از یک یا دو شات اسپرسو همراه با کمی‌ فوم شیر درست می‌شود. این مقدار شیر، خصوصا در ماکیاتو سنتی بسیار کم است و تمرکز بیشتر بر روی طعم قهوه اسپرسو است.

در مقابل، موکا یک نوشیدنی شیرین به شمار می‌آید. اضافه کردن پودر کاکائو یا سیروپ شکلات و مقدار بیشتری فوم شیر باعث می‌شود که نوشیدنی شیرین‌تری نسبت به موکا به دست بیاید. البته وجود تاپینگ خامه‌ای و سیروپ بیشتر روی این نوشیدنی باعث می‌شود که تمرکز از روی طعم اسپرسو برداشته شود و بیشتر طعم شیرین شکلات، شیر و خامه را حس کنید. دقت کنید که در ترکیبات نوشیدنی موکا، سه نوع شیرین کننده اصلی (شکلات، فوم شیر و تاپینگ خامه‌ای) وجود دارد.

تفاوت در اندازه‌های سرو و ارائه

ماکیاتو و موکا در اندازه‌های فنجان متفاوتی سرو می‌شوند. دلیل تفاوت اندازه سرو آن‌ها هم به محتویات این نوشیدنی‌ها بر می‌گردد.

نوشیدنی ماکیاتو، از یک شات اسپرسو با کمی ‌فوم شیر بر روی آن تشکیل می‌شود و چون قرار است طعم قوی‌تر و متمرکز‌تری از اسپرسو را ارائه کند در فنجان‌های کوچک‌تری سرو می‌شود. اندازه فنجان سرو ماکیاتو، 2-1 اونس است.

در مقابل، نوشیدنی موکا چون ترکیبات بیشتری دارد و مهم‌تر از همه قرار است تاپینگ خامه‌ای روی آن قرار بگیرد، باید در فنجان‌های بزرگ‌تر و بلند‌تری سرو شود. اندازه فنجان سرو ماکیاتو از 20-8 اونس خواهد بود. البته، انتخاب اندازه سرو موکا به نسبت شکلات و شیر استفاده شده در آن بستگی دارد. از آن‌جایی که موکا انواع و طعم‌های متنوع‌تری دارد و با هدف لذت بردن بیشتر از طعم شیرین آن سفارش داده می‌شود، پس عمدتا در فنجان‌های بزرگ‌تری سرو می‌شوند.

یک پیشنهاد خواندنی: چطور قهوه اسپرسو با خامه (کن پانا) درست کنیم؟

تفاوت در محتوای کافئین

احتمالا حدس می‌زدید که موکا و ماکیاتو از نظر میزان کافئین هم تفاوت داشته باشند.
ماکیاتو به دلیل غلظت بالاتر اسپرسو، عموما حاوی کافئین بیشتری نسبت به نوشیدنی موکا هست. در هر سرو کافه موکا با دو شات اسپرسو، 136 میلی‌گرم کافئین و در هر سرو ماکیاتو با یک شات اسپرسو 68 میلی‌گرم کافئین وجود دارد.

و اما در آخر

دانستن اینکه نوشیدنی‌های ذکر شده در منو کافه‌ها چه تفاوتی با هم دارند، احتمالا به شما کمک می‌کند که راحت‌تر نوشیدنی مورد علاقه‌تان را سفارش دهید. داشتن اطلاعات در مورد ترکیبات آن‌ها و تفاوت‌های طعمی ‌و غیره به شما کمک می‌کند که با توجه به ذائقه‌تان یک نوشیدنی مناسب سفارش بدهید. بنابراین، اگر امروز هوس یک نوشیدنی شکلاتی و شیرین دارید، بهتر می‌دانید که چه گزینه‌ای را انتخاب کنید یا اگر بیشتر می‌خواهید طعم قوی اسپرسو را حس کنید، با کدام نوشیدنی خوشحال‌تر خواهید بود. موکا و ماکیاتو، هر چند که تا حدودی اسامی‌ مشابهی دارند؛ اما دنیایی از تفاوت در پشت این نام‌های تقریبا مشابه وجود دارد.

منابع مقاله:

سوالات متداول

1

کدام نوشیدنی کالری کمتری دارد؛ ماکیاتو یا موکا؟

از دید میزان کالری، ماکیاتو نوشیدنی سالم‌تری است، چون با نوشیدن یک سرو موکا حدود 13 تا 17 کالری و با نوشیدن یک سرو موکا حدود 162 تا 197 کالری دریافت خواهید کرد. دلیل وجود کالری بیشتر موکا به وجود شکلات و خامه فرم گرفته و شیر بخار‌داده بیشتر آن مربوط می‌شود.

2

آیا ماکیاتو و موکا از نظر ارزش غذایی با هم فرق دارند؟

قطعا! به طور خلاصه باید بگوییم که هر سرو ماکیاتو فقط 0.5 چربی وجود دارد، در حالی که نوشیدنی موکا به خاطر داشتن حجم بیشتری از شیر، خامه و شکلات دارای 4.5 گرم چربی است.

3

چرا محتویات ماکیاتو را با هم ترکیب نمی‌کنیم؟

دلیل آن ساده است! چون قرار است که به ترتیب از فوم روی آن و سپس بقیه لایه‌های این نوشیدنی لذت ببریم. البته اگر شما دوست دارید که محتویات نوشیدنی خودتان را ترکیب کنید، هیچ ایرادی ندارد.

4

کدام نوشیدنی به ماکیاتو شبیه‌تر است؟

لاته و کاپوچینو از نظر ساختار و ترکیب، به ماکیاتو بسیار شبیه است.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تفاوت قهوه موکا و ماکیاتو”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقه مندی دسته بندی ها
سبدخرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.